Csirkemell rizzsel

2013. október 23.

[Vendégposzt] Éheztetésem története

Intro

Bár első itteni cikkemben már megemlítettem ezt a típuskérdést, azóta is annyiszor merült fel, hogy érdemes talán neki külön cikket szentelni. Több alfaja létezik ugyan, de a lényeg ugyanaz. Kérdezheti rokon (60+ nagyobb valószínűséggel, vidéki esetén még inkább), barátnak látszó személy, kolléga (valamiről csak kell beszélni, amikor megyünk ebédelni, munkáról meg úgyis én kérdezem mindig), gyakorlatilag bárki. 

Esettanulmány

Legutóbb éppen egy buliban jött elő a téma számomra kvázi ismeretlenekkel, ha @wycza ott van, az alap forgatókönyv a következő: 
1. perc "Szia, @wycza, olvasom a blogodat, tök jó"
2. perc "@wycza, minden elismerésem, hogy ezt bírod"
3. perc "már gondoltam rá, hogy kipróbálok egyet, volt, ami nem tűnt annyira diétásnak"
7. perc "ááá, szia, te vagy @wycza férje? (elfojtott "szegény" hangalakú sóhaj után) És te hogy bírod?" (lehetőleg kacsintva kérdezve, óvatosabbja először megkérdezi, én is azt kapom-e enni, stb...)



Alapok

Bár biztos lesz erről @wycza-nak is külön tudományos részletességű cikke, összefoglalom, laikusként én ezt hogy értem (hátha ti is és akkor nem kell bucira). (Többek közt) matematikusként belém van nevelve (nyelvész nem vagyok, ugye), hogy tanítani tételek és bizonyítások formájában kell. Most téveszmékről lesz szó, így ezt cáfolatokkal negálom.

Tétel: Sokak szerint a "diéta = fogyókúra = szart/nem jót/de legalábbis keveset, kevesebbet evés"
Cáfolat: mindkét egyenlőségjel hamis. Amint beáll egy egészséges súly és testzsír arány, ez nem változik, az ember nem fogy. Magától nem fogy tovább a diétázó sem, akármilyen döbbenetes. Nem jojózás a cél (diéta alatt fogyunk, utána "rendesen" eszünk, visszahízunk, stb...). Olyasmi ez, mint a cukorbetegek vagy a lisztérzékenyek étrendje. Bizonyos dolgok nincsenek, de attól még ugyanúgy és ugyanannyit ehetnek. 
Az első 3 hónapban lement rólam kábé 10 kiló, az utóbbi évben pedig kvázi konstans a súlyom, pedig sokat eszem és sosem vagyok éhes. Sőt, hogy bosszantsak párakat, nem is mindig figyelek oda arra, hogy csak legálisat egyek, pont elég, hogy nagyrészt így van.


Szorgalmi házi feladat haladóknak: hogyan beszélgetnél erről külföldiekkel angolul? Hogy magyaráznád el a "diet" szó általad használt jelentését?

Tétel: Diéta = önsanyargatás (más megfogalmazásban: nem LEHET úgy enni, amit mondtok)
Cáfolat: Ez a legfárasztóbb. Ha valaki ilyenekkel érvel, valószínűleg olyan messziről fut neki, hogy felesleges vele beszélgetni erről. Az én megoldásom: kerüld az olyan emberekkel az ételekről a beszélgetést, akik valamely alábbi vallás hívei:
  • kenyeret KELL enni, más nem jön szóba reggelire/vacsorára
  • a leves egészséges
  • a vasárnapi ebédnek rántott húsnak KELL lennie (nyilván húsleves után, erről ld. fentebb)
  • KELL az a kis szalonna, hogy legyen energiája az embernek (tipikus megfogalmazás a soha egy percet sem sportoló embereknél) - legfeljebb nem eszek belőle ANNYIT (miért, kidobod a felét? vagy csak este eszed meg?)
  • aki (főleg idegen helyen) mindent megsóz és megborsoz még kóstolás ELŐTT
  • hasonló módon tanúsít megértést: "ó, mi is diétázunk, sertéspörköltet csináltam, de csak egy kanál zsírt tettem alá és majd kevesebbet eszünk belőle" - értsd, két étkezés alatt visszük be a zsírt egy helyett

Tétel: Diétázol = fogyni akarsz (ezt a lépés lásd fentebb) => de miért, hiszen, nincs rajtad egy gramm felesleg sem
Cáfolat 3 lépésben: 
  1. Honnan tudod? Láttál meztelenül?
    Ha ez nem volt elég, GOTO 2
  2. Főleg 60+os és vidéki rokonok esetén alkalmazandó, de a legtöbbször még működik: szerinted a te testalkatod a mérvadó? (Szemét pótkérdés: Téged kíván még a párod?)
    Figyelem: ennél a lépésnél vigyázzunk, nehogy a "Nagy zabálás" c. filmre terelődjünk (ld. alant)
    Ha ez sem visz sikerre, GOTO 3
  3. Jó, akkor nincs rajtam felesleg. De pont azért, mert diétázom!!!
    Amíg mindent összeettem mindennel, volt. Pont. Hangsúly levisz.


Tétel: Van "Egy Étrend Mindenek Felett", ami mindenkinek mindenre jó, csak írjuk már le végre
Cáfolat röviden: Ha lenne, már le lenne írva. Ülj le, egyes!
Cáfolat hosszan: Valami miatt ilyen tévhitek sok mindennel kapcsolatban léteznek. Pénisz növeléstől vagy kocka hastól a politikai, gazdasági berendezkedésig (a fontossági sorrendet mindenki döntse el). Edzéstervekkel kapcsolatban ez volt a kedvenc cikkem, amikor megjelent.
Szerintem mindenkinek más az, amitől jobban kéne tartózkodnia (nekem pl. a liszt az, de a csoki meg nem), amit bevállal (én pl az alkoholt nem adnám alább), illetve más tetszik, másra "gyúr" (van, akinek az eres, inas, van, akinek a nagy, kerek izmok jönnek be).

Before/after

Kicsit hasonlít ez ahhoz, mint amikor az ember leteszi a cigit. Azért utána (a legelvetemültebb látens cigiseken kívül) az ember megérti azokat, akik MÉG (vagy örökké) cigisek maradtak. Nem csesztetjük őket, nem próbáljuk meggyőzni arról, hogy az káros (tudja magától is), hogy hülyeség (ezt is tudja), arról meg pláne nem, hogy másokat is károsít vele - ez a legnagyobb marhaság (olyan elenyésző a hatása minden máshoz képest, pláne a mai terrorszabályok szerint). 

Emlékszem én is azokra az időkre, amikor még (mai nyelven) zsíros kólát ittam. Bármi 0%-os dologra fintorogtam, megjegyzéseket tettem, le-"ízetlen szar"-oztam. (És nem csak akkor, ha a double size menüköz ivott valaki light cola-t) Egy munkahelyen (még a válság előtt, amikor még üdítőt is vettek a cégek az alkalmazottaknak) arról ment folyamatosan a vita, melyik típusból mennyit vegyünk - és hogy amikor az egyik elfogy, a másik rajongóinak ér-e meginniuk. Megvan ez az élmény?

Sosem lettem/voltam kalórianáci. Ami változás történt az életemben, az annyi, hogy más összetevőkből készül 
  • ugyanolyan változatos
  • ugyanolyan hatalmas mennyiségű
étel itthon, amit lelkesen betermelünk. Elég rendszeres élményünk vendégségben az az összenézés, hogy "mi ennél az állítólagos vendégváró mennyiségnél többet csinálnánk csak kettőnknek". 
Azért pici változás mostanában van, az itt (kvázi miattatok) publikálandók előnyt élveznek, alig van visszatérő étel. Ráadásul a mézes madzag miatt nagyobb arányban vannak édességek, sütemények, hátha arra haraptok. Most nincs olyan itthon töltött nap, hogy ne sülne valami új érdekesség - a legtöbbször azért inkább kétféle. 

Kulisszatitok: én látom a készülő cikkeket, a fényképeket is, így tudom, hogy lesz itt még ischler, arany galuska, Sacher torta, méteres kalács, stb... 

Ui.:

Akinek a fentiekből nem derült ki, a cím eredete, az nem tud olvasni a sorok között. Pár apró segítség a megfejtéshez: rokon, sajnál, (ön)sanyargatás, szegény férj, éheztetés
Megy már? Vagy bucira?

Bejegyezte: wycza Szólj hozzá!
Címkék: vendégposzt

A bejegyzés trackback címe:

https://csirkemellrizzsel.blog.hu/api/trackback/id/tr775660318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása